יום שבת, 6 באוגוסט 2016

איך הכי כדאי לצלם כוכבים?

במשפט אחד: עדשה רחבה, צמצם פתוח, זמן חשיפה של 30 שניות, ISO על 1600, וכמובן חצובה. 


מה, זה הכל? קודם כל ברור שלא... אבל באופן מפתיע דווקא כאן אין המון אפשרויות לשנות את ההגדרות של הצילום. כמובן שיש גם עוד דברים חשובים כמו לעבוד נכון עם חצובה ושלט, למצוא מקום טוב וזמן טוב לצלם, לדעת להפקס בחושך, ובוא לא נשכח את הנושא של בניית קומפוזיציה מעניינת ועריכה של התוצר הסופי... 





אז למה דווקא נתוני צילום כאלה? אז נתחיל מזה שכוכבים לא כל כך בהירים. יותר נכון, יש כוכבים בהירים אבל יש הרבה יותר כוכבים לא כל כך בהירים. ככל שנכניס יותר אור לתוך החיישן ככה יתגלו לנו יותר כוכבים והתמונה תראה מלאה ומרשימה. ולכן: 
  • צמצם פתוח עד הסוף. כדאי לסגור טיפה (נגיד שני קליקים או +2/3) כי עדשות לרוב לא ממש חדות בצמצם פתוח לגמרי. אז עם עדשה של 2.8 נשתמש בצמצם של 3.5 או 4.0. אלא אם כן זאת עדשה מאד איכותית שאתה מרגיש בנוח לצלם איתה בצמצם פתוח.
  • רגישות חיישן (ISO) נגביר ל 1600 או אולי 3200, תלוי במצלמה. מצלמות חדשות נותנות לעלות לISO דיי גבוה, אבל בכל מקרה אנחנו נתחיל להרגיש יותר יותר רעש ככל שנעלה. כדאי לנסות בבית לצלם סצנות חשוכות בערכים שונים ולראות מתי התמונה ניהית גרעינית מידי. אני בדר"כ מרגיש בנוח לצלם ב 3200 עם מצלמה חדשה אבל במקרה שלנו אולי 1600 זה יותר בטוח, ומקסימום נבהיר קצת בזמן העריכה. 
  • זמן חשיפה: גם כאן אנחנו רוצים כמה שיותר אור, ולכן נצלם כמה שיותר זמן. הבעיה היא שהכוכבים זזים בשמיים (למעשה כדור הארץ מסתובב) אז ככל שזמן החשיפה יותר ארוך ככה הכוכבים יהיו יותר "מרוחים". בדרך כלל חשיפה של 30 שניות זה סביר בשביל תמונות שלא מגדילים אותן נורא. אחרת, אפשר לרדת ל 20 או 10 שניות. 
  • כמובן שנרצה לרוב לצלם בעדשה רחבה, מה שייתן לנו הרבה נוף והרבה שמיים שנראים מרשימים מעליו. 
 בתמונה: צילום של הגלקסיה על רקע מהממם של טנדר ישן ועמוד חשמל. בצד שמאל הגדלה של 100% בה רואים התחלה של מריחה של הכוכבים. זמן החשיפה 15 שניות עם עדשה של 17 מ"מ



ואם אני רוצה דווקא למרוח את הכוכבים למעגלים כאלה? גם במקרה הזה לא נרצה לעשות חשיפה נורא נורא ארוכה. החיישן מתחמם והאיכות של התמונה יורדת כשעושים חשיפה ארוכה. במקרה הזה נעדיף לצלם הרבה חשיפות של 30 שניות (מינימום של 50 תמונות ברצף) ונרכיב אותן אחר כך בפוטושופ. 

עבודה עם חצובה ושלט? כמובן שבשביל חשיפות ארוכות צריך חצובה, או לפחות משטח יציב להניח עליו את המצלמה. חשוב לקשור או להוריד את הרצועה שהיא לא תעוף ברוח, ומאד מומלץ לקנות שלט עם כבל למצלמה. גם זה חוסך לנו רעידות שנגרמות מהלחיצה על הכפתור בגוף המצלמה, וגם אפשר לנעול את הכפתור על השלט ככה שהמצלמה תצלם חשיפות של 30 שניות ברצף. רק צריך לספור זמן (בין 25 דקות לכמה שעות עד שנגמרת הסוללה). 

בשביל להתפקס בחושך על הכוכבים יש כמה שיטות. השיטה הקלה היא למצוא משהו בהיר ורחוק שאפשר להתפקס עליו. השיטה היותר מדויקת זה לעבור ל live view ולהגדיל את התמונה במסך ולהתפקס ידנית על הכוכבים. בכל מקרה ברגע שהפוקוס טוב, תעביר את המצלמה לפוקוס ידני ושים לב לא לגעת בטבעת הפוקוס. 

מה הזמן והמקום הכי טובים לצלם כוכבים? הזמן הכי טוב הוא בלילה ללא ירח. קח בחשבון שירח זורח ושוקע כל יום בשעה שונה (משהו כמו 40 דקות יותר מאוחר כל לילה). כמובן שזה מאד פשוט לברר מראש כמה ירח יהיה באותו לילה ומתי הוא זורח/שוקע אבל ההימור הכי טוב הוא ראש חודש עברי כשאין ירח בכלל. כמובן שצריך לילה בלי עננים.

כדאי למצוא מקום מרוחק מהעיר, עדיף מקום במדבר שהלחות נמוכה ואם אפשר גם מקום כמה שיותר גבוה. צילומים של שבילי כוכבים (עיגולים כאלה) צריך לעשות כשהמצלמה פונה צפונה, כי המסלול של הכוכבים הוא סביב כוכב הצפון ובשביל לקבל מעגלים צריך להיות בכיוון שלו. בכיוונים אחרים נקבל קווים מעוגלים אבל זה בדרך כלל לא כל כך מרשים. אם רוצים לצלם את הגלקסיה צריך לכוון דרומה, וגם זה רק בקיץ. הכי טוב ליסוע לחצי הכדור הדרומי איפה שהגלקסיה נראית בבירור בראש השמיים. 



מה לגבי קומפוזיציה? חשוב למצוא משהו מעניין על הקרקע, כמו צורת נוף, או דמות שמוארת על ידי פנס וכו'. אחרת התמונות יראו כמו שדה של כוכבים ולא תיהיה לצופה נקודת השוואה לכמה שהשמיים האלה גדולים ומרשימים. נסה למצוא משהו מעניין שלא מופיע בתמונות של כולם, וכמובן תבחר את נקודת הראיה שלך ככה שהאובייקט נמצא בכיוון הכללי של כוכב הצפון (עבור שבילי כוכבים) או הגלקסיה (עבור צילומי כוכבים רגילים). 

כדאי לצלם כמה תמונות טסט כדי לראות שהכוכבים מספיק בהירים, שהשמיים מספיק כהים (התרחקת מהעיר נכון?) ושהנוף בחזית התמונה מואר מספיק ולא מסנוור. נסה לצלם בחשיפות שונות עד שתקבל משהו שנראה טוב. אפשר גם לנסות להאיר על האובייקט עם פנס לכמה שניות בשביל שיראה באחת התמונות.

עריכה של התמונות הסופיות: כמובן שצילמת את הכל ב RAW נכון? עכשיו כדאי להעביר את התמונות עריכה בסיסית לפני הכל. 
  • קונטרסט: כוכבים אוהבים הרבה קונטרסט. כדאי גם להשתמש בcurves או בלייטרום ב highlights & shadows בשביל להגדיל את הקונטרסט. אתה רוצה שהכוכבים יהיו יותר בהירים ושהשמיים יהיו יותר כהים. 
  • איזון צבע (white balance): אפשר לתת לשמיים צבע כחול או כתום או טבעי ומאוזן לפי הטעם. 
  • מברשת שחורה ולבנה: כדאי לעבור עם מברשת כהה ולהעלים או לפחות לעדן חלקים בתמונה שיצאו בהירים מידי, בעיקר על הקרקע איפה שפנסים ופלאשים לפעמים יוצרים אזורים בהירים בתמונה. מברשת לבנה זה מעולה בשביל להדגיש את האזור של הגלקסיה. 
לפני ואחרי עריכה בסיסית בלייטרום. מצפה רמון, עדשה 16 מ"מ, זמן חשיפה 30 שניות בצמצם 5.6 ISO 800


מה לגבי הרכבה של שבילים כוכבים?  אחרי שכל התמונות עברו עריכה בסיסית, קח אותן בתור שכבות בפוטושופ. בחר blend mode->lighten בשביל שהכוכבים משכבה אחת יבהירו את השכבה שמתחתם. כדאי לבחור תמונה אחת מתוך הסט שתתרום את הקרקע לתמונה. שכפל את השכבה הזאת, שים אותה הכי למעלה, ובעזרת מסיכה תשאיר רק את הקרקע גלויה.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה