יום שישי, 5 באוגוסט 2016

אני רוצה להתחיל לצלם פורטרטים, איזה ציוד תאורה אני צריך?

במשפט אחד: אתה צריך עמוד תאורה אחד, מטריה לבנה, מחזיק של מטריה, אולי סט משדר-מקלט (תלוי במצלמה) ופלאש חיצוני כמובן. 

למה צריך את כל זה? העמוד הוא כמו חצובה רק גבוה יותר וקצת פחות מסיבי מחצובה של מצלמה. אתה צריך להגיע עם הפלאש לזווית של 45 מעלות מעל האובייקט. המטריה מפזרת ומרככת את האור, ככה שמקור האור יהיה גדול באופן יחסי לאובייקט ולכן האור יהיה רך ומחמיא. המחזיק זה מה שמתחבר על קצה העמוד ומחזיק את המטריה, המקלט והפלאש. לפעמים המקלט האלחוטי יכול לשמש גם כמחזיק מטריה. 




איזה עמוד תאורה כדאי לקנות? יש כל מיני סוגים, באופן כללי ככל שהעמוד יותר מסיבי הוא גם יותר יציב ועמיד אבל גם שוקל יותר (ולרוב יותר יקר). תלוי כמה אתה נהנה לסחוב משקל (אם אתה עובד בסטודיו זה פחות משנה). כדאי לקנות משהו שמגיע לגובה של 2 או 2.5 מטר, כי הרבה פעמים העבודה בפורטרטים תיהיה עם פלאש שנמצא קצת מעל הפנים של האובייקט. 


אבל אני קראתי שסופטבוקס יותר טוב ממטריה לבנה? יש יתרונות לסופט בוקס. הוא פחות עף ברוח כשעובדים בחוץ (מטריה זה סוג של מצנח שתופס כל משב הכי קטן ומעיף לך את הפלאש). הספוט בוקס גם פחות מפזר אור בחלל החדר, שזה טוב בעיקר בצילומי פנים כשרוצים חדר חשוך ותאורה ממוקדת. מטריה לבנה מעיפה אור לכל הקירות מאחוריה ומאירה את החדר. מצד שני, מטריה עולה כמה דולרים לעומת סופט בוקס שיכול לעלות 30-40 דולר (בהזמנה מחול, כמובן שבארץ הכל עולה פי שתיים). בתור התחלה מטריה לבנה יכולה בהחלט להספיק. יש לך כסף לשים על סופטבוקס? לך על זה... שני הרכיבים האלה כמעט זהים בביצועים שלהם. 


מה לגבי מטריה כסופה? מטריה כסופה גם משמשת להגדיל את מקור האור, אבל היא מחזירה אותו (הפלאש מכוון אחורה למטריה שמקפיצה את האור חזרה לאובייקט. יש יתרונות לשימוש במטריה כסופה, אבל אני חושב שהחסרון הגדול ביותר שלה זה שהיא רחוקה מהאובייקט. מטריה לבנה אפשר לשים במרחק כמה ס"מ מהאובייקט לצילומי תקריב. עם מטריה כסופה זה יותר מסובך, וקשה להגיע לאור מאד מאד רך. הן גם נוטות להיות יותר יקרות ואני לא רואה סיבה אמיתית להשתמש בהן.



איזה סט משדר מקלט אני צריך? פה זה ניהיה קצת יותר מסובך. יש המון חברות ויש המון אופציות. האופציה הכי זולה זה ללכת על מקלטים אופטיים. אלו רכיבים אלקטרוניים עם חיישן אור, שמרגישים פלאש אחר אז הם נותנים הוראה לפלאש שמחובר אליהם לירות גם. הם בדרך כלל מאד זולים, לא הכי אמינים, וצריכים להיות בקו ראיה של הפלאש הראשי. ברוב המקרים הפלאש הראשי יהיה הפלאש המובנה של המצלמה. יתרון: זול וקל להשתמש. 

משדרי רדיו לרוב יותר אמינים ועובדים במרחק יותר גדול. הם גם עובדים כשאין קשר עין בין המצלמה לפלאש. כאן צריך לחשוב טוב איזה סוג קונים, כי אם אתה חושב לקנות בעתיד עוד פלאשים אתה תרצה להוסיף מקלטים למשדר שכבר יש לך. יש מקלטים שרק נותנים הוראה לצלם (מצב ידני שאתה צריך לקבוע את העוצמה של כל פלאש). יש מקלטים שנותנים תקשורת מלאה בין המצלמה לפלאש, ונותנים לך להתשמש במדידת אור דרך העדשה TTL (through the lens) כמובן שצריך פלאש שתומך בTTL עם המצלמה שלך. במצב הזה כל פלאש יודע לבד איזו עוצמה להבזיק. אלו משדרים יותר יקרים אבל לרוב גם מאד איכותיים. 

הדבר הכי חשוב זה לקנות מקלט/משדר מחברה אמינה, גם כי אתה יודע שתוכל עוד שנתיים לקנות עוד מקלט אם צריך, וגם כי אין דבר יותר מתסכל מלצלם סט של תמונות מהממות ולגלות בסוף שרק חצי מהפעמים הפלאש עבד. 



יכול להיות שאני לא צריך בכלל משדרים ומקלטים? במצלמות החדשות של ניקון (וגם קאנון ואני מניח שגם סוני) יש פונקציה של הפלאש המובנה שהוא יודע לדבר עם פלאשים תואמים. אם מדובר בפלאשים זולים יחסית הם פשוט באים עם מקלט אופטי מובנה. במקרה הזה הפלאש של המצלמה יכול רק לומר להם מתי להבזיק. אם אלו פלאשים יותר יקרים אז המצלמה יכולה להעביר להם מדידות TTL ולקבוע את העוצמה של כל פלאש אוטומטית. אפילו פלאשים מיצרן צד שלישי (כמו למשל הפלאש yongnuo 568ex) יכולים לתקשר עם מצלמות של ניקון/קאנון על בסיס אופטי, כולל מדידות אור. 

אבל ראיתי שצלמים בסטודיו עובדים עם ארבעה-חמישה פלאשים? זה נכון, במיוחד כשעובדים על רקע לבן ורוצים לשרוף אותו אז צריך שני פלאשים רק בשביל זה. ועוד אחד לרכך את הצללים. ועוד אחד להבריק את השיער.... אבל באמת שרוב הדברים שמצלמים אפשר להסתדר עם פלאש אחד. טעות נפוצה של צלמים מתחילים שהם קונים המון ציוד תאורה ואז לא יודעים מה לעשות איתו. ההמלצה שלי: קנה סט אחד של פלאש+מטריה+עמוד ותתחיל לעבוד איתו. אחרי שאתה מרגיש שאתה שולט בו ויודע בדיוק איפה לשים אותו בכל סיטואציה, תתחיל לחשוב על פלאש שני וכן הלאה. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה