יום שלישי, 12 ביולי 2016

אני רוצה לקנות מצלמת רפלקס, משהו איכותי אבל לא יקר. מה לקנות?

 במשפט אחד: המצלמה לא ממש חשובה, תחליט כמה כסף אתה רוצה להשקיע ותקנה משהו שלא עובר את התקציב שלך וש"יושב לך טוב ביד". 

המצלמה לא חשובה?! ברגע שאתה קונה מצלמת רפלקס (או דיגיטלית ללא מראה- mirrorless) הגודל והאיכות של האופטיקה גם ככה תיהיה הרבה יותר טובה מכל מצלמה קודמת שהייתה לך. קח בחשבון שהעדשות שתקנה הרבה יותר משמעותיות בשביל לקבוע את איכות התמונה. וכמובן, לדעת לצלם לא מזיק. הגוף של המצלמה משפיע רק על דברים מאד מסויימים וגם ככה מצלמות שיצאו בשנתיים שלוש האחרונות מאד מאד טובות ברוב התחומים. 





קאנון או ניקון? או סוני? או פוג'י? או פנטקס? אני אישית מצלם בניקון, אבל בתכלס לקאנון יש ציוד מקביל כמעט לכל דבר. החברות האלה בתחרות כל כך אינטנסיבית כל כך הרבה זמן שאין כמעט שום דבר שלמתחרה אין. יש כמה דברים שאפשר לחשוב עליהם בבחירה של חברה:
  • אילו עדשות אתה מתכוון לקנות בעתיד הנראה לעין? יש עדשות שקיימות רק בחברה מסויימת? או שאתה יכול להשיג בזול? יש עדשות שאתה יודע שהן עדיפות מבחינה אופטית באחת מהחברות האלה?
  • איזו מצלמה "יושבת לך ביד" יותר טוב? יש אנשים שמשתגעים מהכפתורים של ניקון, יש ששונאים את החוגה האחורית אצל קאנון. 
  • השמועה אומרת ש"הצבעים בקאנון יותר חמים"... יכול להיות שהמצלמות שלהם מכוונות לטמפרטורה יותר חמה או שאפילו המסך של המצלמה מראה צבעים עם יותר סטורציה, מה שגורם לאותה תמונה להראות טוב יותר בקאנון. ברור שאחרי שהתמונה עוברת למחשב ועוברת עריכה מינימלית התמונות ייראו אותו דבר. 
  • משהו שהוא לא ניקון או קאנון: יש לחברות ה"חדשות" בתחום הרבה מה להציע, אבל כיום עדיין מגוון העדשות והסיכוי שלך להשיג עדשה יד שנייה הרבה יותר גדולים בניקון/קאנון. 
  • מה לגבי מירורלס? מצלמה ללא מראה זה דבר חדש יחסית (שאני אישית עוד לא מכיר מספיק טוב). בטח אכתוב על זה שאלה נפרדת מתישהו... 



בכל זאת דברים שכדאי לחשוב עליהם? יש כמה דברים שבכל זאת יכולים להיות חשובים במצלמה, ולפעמים יש דגם אחד שמכיל כמה פיצ'רים שיפתו אותך להשקיע עוד כמה מאות שקלים. 
  • רעש נמוך עבור ISO גבוה: היום מצלמות יכולות להגיע ל ISO ממש גבוה, וקשה להשוות את הביצועים בין מצלמות שונות. כלל אצבע הוא שחצי מה ISO המקסימלי (בלי כל מיני מצבי סופר ISO שמעלים אותו מעל המקסימום "הרגיל" של המצלמה) זה פחות או יותר איפה שהרעש יהיה חזק מידי בשביל תמונות נורמליות. אז מצלמה שמוכנה ללכת ל6400 עדיפה על זאת שמגיעה רק עד 1600. בכל מקרה הISO היום כל כך טוב ברוב הדגמים שזה לא ממש משנה. 
  • מספר נקודות פוקוס: ככל שיש יותר נקודות פוקוס, ככה המצלמה יכולה למצוא את המטרה שלה בדיוק יותר גדול. במשך חמש שנים הסתדרתי עם 11 נקודות, היום יש לי 50 ומשהו. זה שימושי, אבל אל תתפתה לקנות רק כי יש לדגם מסויים 70 במקום 60. מה שגם חשוב לפעמים זה עד כמה הנקודות הקיצוניות רחוקות ממרכז התמונה. אם אתה מתפקס תוך כדי תנועה (חשוב לספורט למשל) לפעמים אתה רוצה לפקס כשהאובייקט ממש בקצה של הפריים. בחלק מהמצלמות הנקודות לא מגיעות עד הקצה של שדה הראייה וזה מעצבן. 
  • גלגלות שליטה: זה נשמע משהו קטן ולא חשוב, אבל שתי גלגלות או חוגות (במקום אחת) מאפשרות לך לשלוט בו זמנית ובקלות על מהירות תריס וצמצם. זה לא תמיד משנה, אבל זה הרבה יותר נוח, וזה יכול למנוע ממך לפספס תמונה. 
  • מסך מתהפך/מפרקי: זה נשמע כמו גימיק חסר תועלת, אבל המסך שמתהפך יכול לעזור לשמור על המסך במצבים שאתה לא משתמש בו (לחלק ממצלמות ניקון יש כיסוי פלסטיק מובנה שהציל לי את המסך אינספור פעמים). מסך מפרקי יכול מאד לעזור בסיטואציות שצריך לצלם מעל הראש או בזווית מוזרה שקשה להגיע לעינית. 
  • זוג כרטיסי זיכרון: השימוש של הכרטיס השני הוא גיבוי. צילמת על שני כרטיסים, ואחד מהם פתאום מת (זה דיי נדיר אבל זה קורה) אז יש לך גיבוי. מה שמזכיר לי גם:
  • באפר תמונות: כשמצלמים ברצף לוקח זמן להעביר תמונות מהזיכרון הפנימי לכרטיס (או כרטיסים). ככל שהבאפר יותר גדול ככה אפשר לצלם יותר תמונות לפני שצריך לעצור ולחכות לכתיבה. למי שמצלם אקשן זה יכול להיות מאד חשוב. חשוב לבדוק כמה תמונות RAW אפשר לצלם לפני שהבאפר מלא. 
  • תאימות לעדשות: לניקון יש הרבה עדשות (במיוחד הזולות או ישנות) שבאות בלי מנוע פנימי. המצלמות היותר זולות וקלות שלהם באות בלי מנוע פנימי ולכן לא יכולות לבצע פוקוס אוטומטי על עדשות כאלה. אם יש לך ספק שאולי תרצה להשתמש בעדשות האלה עדיף לך דגם יותר כבד ו"מקצועי". 




מה לא חשוב במפרט של המצלמה? גם כאן יש הרבה פיצ'רים שחברות צילום ינסו "למכור" לך. בגדול הדברים האלה לא צריכים להטריד אותך:
  • מגה פיקסלים. הנתון הכי פחות חשוב בימינו, שכל מצלמה הכי בסיסית מצלמת ב15 מגה ומעלה, אין שום סיבה לקנות מצלמה רק בגלל רזולוציה גבוהה יותר. סתם יתפוס לך מקום בהארדיסק, ייקח יותר זמן לפנות את הבאפר, וימלא כרטיסי זיכרון. במיוחד בקבצי RAW. נכון שפעם במליון שנה תרצה לעשות קרופ ממש קטן על משהו, אבל זה בטח לא מצדיק לקנות מצלמה יותר יקרה. 
  • שדה ראייה בעינית: מצלמות מקצועיות מגיעות ל 100% כיסוי של שדה הראייה. מצלמות יותר זולות מגיעות ל 98% או 95%. אתה לעולם לא תשים לב. 
  • מצבי צילום, זיהוי פנים, זום דיגיטלי, וכו': דיי עם הקישקושים נו... 
והכי חשוב: ללכת לחנות צילום, או להשאיל מחבר, ולנסות לצלם עם כמה מצלמות שונות. תרגיש את המשקלים של הדגמים השונים. תשים עדשות שדומות במשקל ובביצועים למה שאתה הולך לקנות (עכשיו ובעתיד). תבדוק איפה יותר נוח לך לאחוז. תקנה מצלמה שיהיה לך כיף לצלם איתה. אין פה החלטות שגויות. כל המצלמות האלה, החל מזאת "לחובבים" ב2000 שקל ועד המקצועיות ב 10000 שקל, כולן מצלמות מעולות שיתנו לך שנים של הנאה. תקנה ואל תחשוב על זה שוב, כי כל עוד אתה נהנה לצלם איתה - כל הפיצ'רים בעולם הצילום לא יהיו חשובים בכלל...


אם יש לכם עוד שאלות אתם מוזמנים להעלות אותן בתגובות :)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה