יום שבת, 16 ביולי 2016

התמונות שלי לא יצאו חדות מה עשיתי לא טוב?

במשפט אחד: קודם כל, תראה כמה דוגמאות (כולל נתונים צילום: מהירות תריס, צמצם, ISO) ואחרי זה נוכל לעזור לך למצוא מה לא בסדר. 

אוקיי בוא נסתכל ביחד על התמונות: יש ארבעה סוגים של תמונות לא חדות (יש הרבה סוגים, אבל ארבעה הכי בולטים). 




1) מגורען: זה לא באמת "לא חד" אלא יותר שהתמונות מגורענות ויש רעש (נקודות אקראיות בכל התמונה). תמונות מגורענות קורות כשיש לך ISO גבוה מידי. 

איך מונעים את זה? פשוט מורידים ISO בפעם הבא. מומלץ לצלם בבית כמה תמונות ברמות שונות של ISO ולבדוק מתי התמונות נהיות יותר מידי "רועשות". קח בחשבון שאזורים חשוכים בתמונה יהיו יותר רועשים (כדאי לבדוק את המצלמה בתנאים תאורה קשים). ברגע שתדע מה הגבולות של המצלמה, פשוט תשאר בISO יותר נמוך. 

איך מתקנים את זה בתמונות שכבר צילמתי? אפשר להוריד רעש בתמונות מגורענות (מה שנקרא noise reduction בפוטושופ או כל תוכנה אחרת) אבל ניקוי רעש מפחית גם את החדות הכללית של התמונה, אז כדאי להשתמש בו במידה. 


יום פתוח במצפה רמון. תמונה עם רעש: 50 מ"מ, צמצם 2.8 מהירות תריס 1/20 באיזו 25600 עם ניקון  610
2) תנועה: התמונה "מרוחה" בכיוון מסויים. יחסית קל לגלות טשטוש תנועה (motion blur) כי יש לה כיוון ברור ובדרך כלל היא קורית בתמונות שבהן זמן החשיפה היה איטי יחסית. 

איך מונעים את זה? מצלמים עם זמני חשיפה קצרים יותר. הכלל אומר לצלם אחד חלקי אורך המוקד. לדוגמא עדשה של 50 מ"מ נצלם ב 1/50 או יותר מהיר. זה לא כלל ברזל, וזה מאד תלוי כמה אתה יציב. גם לא לשכוח שאובייקט שזז מהר יהיה מרוח אם זמן החשיפה איטי, לא משנה מה אורך המוקד של העדשה שלך.
אם בדיוק זזת, אם האובייקט בדיוק זז, יהיה לך טשטוש. כדאי לקחת חצובה, או לצלם בזמני חשיפה קצרים יותר (לפתוח צמצם ולהגביר ISO). גם פלאש מקפיא את התנועה ומאד מצמם את הטשטוש הזה. במקרים שאין ברירה אחרת אפשר לנסות לצלם ברצף כמה תמונות של אותו דבר ולקוות שבאחת מהן התנועה תיהיה פחות מורגשת. 

טשטוש תנועה: עדשה 50 מ"מ על צמצם 8 בזמן חשיפה של שנייה אחת
איך מתקנים את זה בתמונות שכבר צילמתי? אין מה לעשות, כזה טשטוש אי אפשר לתקן בפוטושופ... 

3) תמונות לא בפוקוס: הטשטוש הוא ללא כיוון מסויים, אבל האובייקט לא חד. חוסר פוקוס קורה הרבה יותר עבור תמונות בצמצם פתוח מאד, אבל לא רק. ככל שהצמצם יותר פתוח יש אזור יותר צר שנחשב "בפוקוס" - מה שנקרא "עומק שדה". אם הצלם מתפקס על נקודה לא נכונה או שהאובייקט בדיוק זז, יותר קל לפספס כשהעומק שדה צר, אבל גם בצמצם סגור יחסית יש תמיד אפשרות לפספס. ישנה גם אפשרות שהעדשה או המצלמה לא מכויילת*.

אחד הדברים שמסגירים מייד שזה פספוס פוקוס (ולא בעיה של חדות כללית או טשטוש תנועה) זה שיש אזורים מסויימים שהם כן חדים. יכול להיות שהעינים של האובייקט לא חדות, אבל האף כן, או הקיר מאחוריו. אם אפשר למצוא נקודות בתמונה שכן בפוקוס, אז אפשר לומר בבירור שהבעיה בתמונה היא פספוס פוקוס. 

איך מונעים את זה? צריך לעבוד יותר זהיר, לשים לב שנקודות הפוקוס על החלק הנכון באובייקט (שוב, עיניים ואף הם הדוגמא הקלאסית). אם האובייקט זז וקשה להשיג פוקוס מדוייק אולי עדיף לסגור צמצם, דבר שנותן לך יותר סיכוי "לקלוע" את הפוקוס באזור הנכון. כשמצלמים קבוצות של אנשים, או כשרוצים שכל הפנים יהיו בפוקוס (בקלוז אפ) אז לסגור צמצם זה חובה. 

איך מתקנים את זה בתמונות שכבר צילמתי? אין מה לעשות, כזה טשטוש אי אפשר לתקן בפוטושופ... 

עדשה 105 מ"מ בצמצם פתוח וסגור. משמאל: רק האף של רקסי בפוקוס, מימין גם העיניים שלו בפוקוס בגלל עומק שדה יותר רחב


4) חוסר חדות כללית: זה הסוג הכי חמקמק. בדרך כלל, צלמים רואים שיצאו להם תמונות לא חדות אז הם רצים לקנות ציוד חדש ויותר יקר. ברוב המקרים, הבעיה היא מסוג 1 עד 3, שניתן לפתור על ידי עבודה זהירה ושליטה בנתוני צילום.

אבל איך בכל זאת מגיעים למסקנה שזה חוסר חדות כללי? אז אם זה לא גרעון ולא טשטוש תנועה, שקל לזהות, ואין אף נקודה בתמונה שכן יצאה חדה, אז כנראה שיש לנו חוסר חדות כללי. התופעה הזאת מופיעה בשני מצבים: בצמצם פתוח מאד, ובצמם סגור מאד (בגלל דפרקציה, אבל זה דיי נדיר לצלם בצמצם סגור לגמרי). בגלל שברוב המקרים חוסר חדות כללית קורית בצמצם פתוח, קל לבלבל אותה עם פספוס פוקוס. בשלב זה כדאי לעשות מבחני פוקוס לעדשה ולאבחן בדיוק את הבעיה*.

איך מונעים את זה? בגדול, צריך להמנע מצמם פתוח עד הסוף, וגם מצמם סגור מאד. כל דבסר יותר סגור מ f/16 לרוב יגרור אפקט של דפרקציה (שגורם לרכות של התמונה) ובכמעט כל העדשות הצמצם הכי פתוח גם יהיה מאד רך. למשל עדשה של f/2.8 בדרך כלל תיהיה חדה ב f/4.0 או אולי ב f/3.5 אבל לא יותר. 

איך מתקנים את זה בתמונות שכבר צילמתי? אין מה לעשות, כזה טשטוש אי אפשר לתקן בפוטושופ... 

*במקרה שאתה נתקל ב3 או ב4 באופן קבוע בתמונות שלך, כדאי לנסות לאבחן האם יש בעיה בכיול של הפוקוס.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה