יום רביעי, 24 בינואר 2018

אני רוצה לקנות מחשב לעריכת תמונות, מה כדאי לי לקנות?



במשפט אחד: תקנה משהו עם SSD (לפחות 120 ג'יגה), משהו עם הרבה RAM (לפחות 8 ג'יגה) ומעבד כמה שיותר חזק וחדיש (מינימום i5 של אינטל). 

בקצת יותר פירוט: כדאי להשקיע בדברים כמו SSD וזיכרון RAM כי הם מאד מגבירים את הקצב שהמחשב עובד (המון מהעבודה שלו זה רק להעתיק תמונות מההארדיסק לזיכרון) והרכיבים האלו מאד זולים יחסית לערך שהם מוסיפים. מעבד גם נורא חשוב אבל אין פה המון ברירות. או שקונים i7 (הסדרה הגבוהה של אינטל) או שקונים i5 (הסדרה הבינונית) כי אין מספיק כסף למשהו יותר טוב. זה לא הבדל ענקי במהירות. אמנם המעבד מאד משמעותי, הכסף שמשקיעים במעבד יותר טוב לא תמיד משפר בהרבה את הביצועים. כרטיס גרפי לא צריך לקנות כי הוא כמעט לא משפיע על עריכה של תמונות סטילס. כדאי להשאיר כסף למסך איכותי, הארדיסק גיבוי ואולי בהמשך גם טאבלט וואקום.




 
לפטופ או מחשב נייח? התלבטות נצחית, כי לכל אחד יש את היתרונות והחסרונות שלו. 

אם אתה קונה לפטופ:
-אתה נייד, אתה יכול לעבוד ברכבת, אתה יכול לקחת אותו לחו"ל. לא תמיד זה רלוונטי במיוחד אם אתה רגיל לעבוד עם מסך, טבלט של וואקום, הארדיסק חיצוני ושאר ציוד שלא בא עם הלפטופ. אבל זה משאיר לך אופציה. 
-לא צריך לדאוג מהפסקות חשמל. חוסך לך לקנות אל-פסק. 
-לא צריך מסך בנפרד. למרות שברוב המקרים עדיף לעבוד עם מסך חיצוני איכותי (אלא אם כן זה לפטופ מאד איכותי עם מסך טוב וגדול). 

אם אתה קונה מחשב נייח:
-בדרך כלל יותר זול, אם משווים רכיב לרכיב. 
-יותר קל לשדרג ולהחליף חלקים בעתיד. 
-אפשר להתקין כמה הארדיסקים פנימיים שהם יותר אמינים מחיצוניים והנתונים עוברים יותר מהר. 
-אפשר לבנות מחשבים מאד חזקים/מהירים (אוקיי, אני בטוח שתוכל למצוא לפטופ עם 64 ג'יגה RAM אבל זה באמת יהיה ממש יקר). 



מחשב של וינדוס או של אפל? עוד שאלה שלעולם לא תפתר. אני אישית לא עבדתי מעולם עם אפל/מאק אבל מי שעבד טוען שזה ממש הרבה יותר טוב/אמין/מהיר. אני רואה המון אנשים (בעיקר בארה"ב) שלא מסתכלים על שום דבר חוץ מאפל. אבל זה לא אומר כלום. הניחוש שלי, המחשבים שלהם באמת הרבה יותר טובים אבל מצד שני גם עולים עשרות אחוזים יותר בשביל אותם נתונים. לא יודע אם זה שווה את זה. 

פירוט על כל רכיב ומה המשמעות שלו: אני יודע שברוב המקרים צלמים מעדיפים שפשוט יביאו להם דגם אחד ש"טוב לעריכת תמונות" ולא יתחילו להסביר על זיכרון מטמון ומהירות RAM אבל בכל זאת כמה נקודות לגבי הרכיבים השונים ככה שיהיה יותר ברור מה כתוב במפרט של המחשב.

-הארדיסק מסוג SSD: אלו הארדיסקים חדישים ומאד מהירים שנותנים למחשב את היכולת לשמור ולהעלות נתונים הרבה יותר מהר. הם דיי זולים, אבל מגיעים בנפחים קטנים (הארדיסק 250 ג'יגה עולה סביב ה 500 שקל). זה הרכיב שהכי ישפר את הביצועים של המחשב יחסית למחיר שלו. מחשבים ישנים ואיטיים שמתקינים בהם SSD פתאום ניהים מחשבים טובים. אני ממליץ לקנות לפחות 120 ג'יגה אבל 250 יהיה הרבה יותר טוב. שים את מערכת ההפעלה ואת הקטלוג לייטרום על ההארדיסק המהיר, ותקנה עוד הארדיסק קשיח (מסוג הישן, המסתובב) עם טרה או יותר בשביל לאחסן את התמונות. 



-זיכרון RAM: רכיב זה מאפשר למחשב לעבוד על יותר ויותר מידע באותו זמן. זה מאפשר למחשב לחזיק מספר תוכנות פתוחות בו זמנית (לייטרום, פוטושופ וכרום יכולים ביחד לתפוס מעל 4 ג'יגה בקלות). במהלך עריכה לפעמים צריך הרבה RAM אם עובדים למשל על תמונות גדולות מאד או תמונות עם הרבה שכבות. גם כאן יחסית זול להשיג שיפור גדול בביצועים. אני ממליץ לקחת לפחות 8 ג'יגה בשביל לייטרום ופוטושופ, אבל זה לא נורא יקר לשדרג ל16 ג'יגה. אם את הרבה פעמים מרכיב פנורמות של עשרות תמונות אולי כדאי לך לקנות 32 ג'יגה. אם יש לך את האפשרות, תבקש להשאיר חריצי זיכרון פנויים (בדרך כלל יש 4 חריצים, ואפשר לקנות את הכרטיסים בזוגות). למשל אם אתה קונה 8 ג'יגה, תתעקש לקנות שני כרטיסים של 4 במקום ארבעה כרטיסים של 2. זה טיפה יותר יקר אבל ישאיר לך אופציה לשדרג.

-מעבד: ככל שמעבד יותר טוב, ככה כל פעולות העריכה יעבדו מהר יותר. המהירויות נעות בין 2.5 ל 3.5 ג'יגה הרץ (כמות הפעולות שהוא מבצע בשניה), ואין הרבה הבדל בנתון הזה בין מעבדים מודרניים. יש גם זיכרון מטמון cache memory שגם הוא חשוב, אבל לא הייתי אומר שיש מינימום מסויים שצריך לקנות. כמות הליבות גם נתון חשוב למרות שצריך לשים לב לא לקנות סתם המון ליבות. יותר מ4 ליבות כנראה לא משנה כמעט בכלל לעריכת תמונות (רוב הלפטופים מגיעים עם 2 ליבות, וגם אז זה לא סוף העולם).
חוץ מזה אינטל מוציאים סדרות שונות, i3 i5 i7 שאומר לך מה הדירוג של המעבד. ככל שזה יותר גבוה זה עדיף אבל גם מחשב i5 יכול להסתדר ברוב המקרים. 
ההמלצה שלי היא לקנות מעבד כמה שיותר טוב (אבל לא להשקיע ביותר מידי ליבות), לפי כמות הכסף שנשאר לך אחרי שהשקעת ב SSD וזיכרון RAM בכמות מספיקה.

-לוח אם: אין ממש סיבה לחפור בפרטים של הרכיב הזה. בדרך כלל לפי המעבד שתבחר יהיו לך אופציות מעטות מאד ללוח אם מתאים. נכון שלוח האם קובע כמה שקעי USB וכמה מקום לכרטיסי RAM יהיה לך, אבל כל עוד קונים משהו מתוצרת נורמלית (נגיד ASUS) אז אין באמת בעיה.



-הארדיסק פנימי (מהסוג הישן): כדאי להשקיע בהארדיסק גדול יחסית (טרה לפחות) ועדיף פנימי מאשר חיצוני (עדיף גם חיצוני, בנוסף) כי קצב ההעברה של הנתונים דרך USB הוא יותר נמוך מאשר SATA (מה שיש בתוך המחשב). במחשב נייח זאת לא בעיה להוסיף הארדיסקים בהמשך, אבל בכל מקרה זה לא נורא יקר לקנות 2 או 4 טרה ולהיות שקט לכמה שנים. 

-הארדיסק גיבוי חיצוני: זה משהו שאפשר לקנות אחרי שקונים את המחשב, אבל לא כדאי לשכוח ממנו. אם התמונות שלך שמורות רק על ההארדיסק הפנימי של המחשב בסופו של דבר אתה תאבד אותן (כי המחשב יהרס או רק ההארדיסק) וללא גיבוי אחד לפחות זאת לא שאלה של "האם" רק שאלה של "מתי".



-מסך: הרבה פעמים אנשים מזניחים את נושא המסך, או אפילו עובדים על המסך של הלפטופ. כדאי להשקיע במסך טוב (לא צריך יותר מ1000 או 1500 שקל, אבל אם יש לך כסף אז השמיים הם הגבול). מאד לא נוח לעבוד ברזולוציה פחות מ 1080X1960 (פול HD) ומאד לא נוח לעבוד בפחות מ17 אינטש. יש עוד המון פרטים טכניים אבל באמת שכל מסך איכותי (של HP למשל) יעשה את העבודה. עדיף לקנות מסך מסוג IPS אבל שוב, זה לא משהו שחייבים.

-כרטיס גרפי: לא משמעותי לעריכת תמונות. זה מאד חשוב למשחקים ולעריכת וידיאו, אבל רוב הפעולות בפוטושופ ובלייטרום לא משתמשות בכרטיס הגרפי. חבל על הכסף. תשקיע במקום בעדשה חדשה או בטיסה לחו"ל. 

-ספק כח: אם קונים הרבה הארדיסקים ורכיבים פנימיים למחשב כדאי לקנות ספק כח שיתאים לכמות החשמל שהם צורכים. בדרך כלל ימליצו על ספק בזמן הקניה/הרכבה של המחשב. זה לא חייב להיות רכיב יקר אבל אם יש התלבטות כדאי להשקיע עוד 100 שקל ולהיות שקט שהמחשב לא ייקרוס בגלל ספק כח דפוק.

-אל פסק: ממש לא חובה, אבל יכול להציל עבודה בזמן של הפסקות חשמל.

-טאבלט וואקום: משהו שרוב הצלמים המתחילים לא מודעים לקיומו, אבל צריך לזכור שהטאבלט הזה חוסך המון זמן בעיקר בעריכה בפוטושופ איפה שמזיזים פיקסלים וצריך לעשות הרבה עבודה עדינה. אחרי השקעה של אלפי שקלים במחשב שעובד מהר, לא תשקיע במשהו שגורם לך לעבוד יותר מהר? לא צריך טאבלט ענק, רוב העבודה היא באזורים קטנים של תמונה (12 או 15 ס"מ זה סבבה).







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה