יום שלישי, 16 בינואר 2018

אני סגור כבר על מצלמה, איזו עדשה כדאי לקנות לצלם מתחיל

במשפט אחד: ממולץ להתחיל עם משהו שייתן לך מענה לכל מיני סיטואציות, שיהיה לך גם טווח רחב וגם זום אין יחסית טוב.

אז פשוט לקנות קיט? זה לא כל כך פשוט. קודם כל עדשות קיט מגיעות בכמה גדלים. דבר שני יש גרסאות יותר איכותיות מעדשות קיט שעדיף להתחיל איתן אם יש לך כסף לזה. ויש גם אופציה שלישית של עדשה קבועה, שתתן פחות אפשרויות אבל דווקא תגרום לך לצלם יותר טוב. 


מה זה בכלל אומר אורך מוקד? האורך-מוקד אומר לנו מה ה"זום" של העדשה או מה "ההגדלה" של העדשה. עדשות רחבות יש להן אורך מוקד של 17-24, עדשות בינוניות יש להן אורך של 35-50, וכל דבר מעל 100 נחשב "טלה פוטו" או עדשה לצילום מרחוק. לדוגמא: ההגדלה של עדשה עם 100 מ"מ היא פי שתיים מאשר עדשה של 50 מ"מ, ויש לה שדה ראיה פי שתיים יותר צר. עדשות עם טווח כמו 18-55 יש להן זום שמתחיל משדה רחב ומגיע להגדלה בינונית.
ולמה זה חשוב מה הצמצם של העדשה? עדשות באות עם גודל צמצם מקסימלי מסויים. אם רשום על עדשה f/2.8 זה אומר שאפשר לצלם עד צמצם בגודל 2.8, ולא יותר מזה (מספר יותר קטן אומר צמצם יותר גדול). עדשות עם צמצם גדול נחשבות יותר איכותיות כי אפשר לצלם איתן בתנאי תאורה יותר קשים, ואפשר להגיע איתן להפרדה יותר טובה בין האובייקט לרקע (רקע רך או לא בפוקוס). אבל בעיקר עדשות עם צמצם גדול הן יותר איכותיות מבחינה אופטית, ולכן הן יהיו יותר יקרות באופן יחסי.



אז מה היתרונות/חסרונות של כל אופציה? 
  • עדשה "רחבה עד בינונית": יש לך את ה 18-55, עדשת קיט זולה ולא הכי הכי איכותית (עדיין הרבה יותר טוב מטלפון). עדשות אלו זולות מאד במיוחד כשקונים אותן כחבילה ("קיט") יחד עם המצלמה. הרבה פעמים מוכרים אותן עוד יותר בזול ביד2, מה שגורם לך להבין שהרבה אנשים לא מרגישים מרוצים מהאיכות שלהן ומוכרים אותן ברגע שהם משיגים עדשות יותר איכותיות. 
  • יש את ה 17-50 של טמרון או של סיגמא שנותנות את אותו טווח אבל עם צמצם יותר גדול והרבה יותר איכות (וגם יותר יקר, אפשר ביד2 להשיג ב1500 לפעמים פחות). אופציה טובה לצלמת מתחילה, אם יש לך כסף: לדלג על ההשקעה של כמה מאות שקלים בקיט שאחרי זה גם ככה תמכרי בחצי מחיר ובמקום זה לקנות 17-50 איכותית עם צמצם 2.8.
  • עדשה רחבה עם יותר זום: עדשות בסגנון ה 18-135 שהיא גם קיט אבל יש לה טווח יותר גדול. הרבה צלמים מתחילים משתמשים בה לאורך זמן ולא מתלוננים... הטווח שלה כולל את רוב אורכי המוקד השימושיים. גם לא נורא יקרה - אבל עדיין יותר יקרה מהקיט הפשוטה.
  • עדשה קבועה: מה שנקרא "להמר על הכל" ולקנות עדשה קבועה ("פריים") של 50 או 35 ממ (עדיף עבור חיישן קרופ). לעדשה קבועה באורך בינוני יש חסרון ברור שאין לה אופציה לצלם רחב מאד או צר מאד. אבל היתרונות שלה שהיא זולה (יחסית) ואיכותית מאד, ויש לה צמצם גדול יותר (חשוב בשביל לקבל רקע מטושטש). אבל הסיבה האמיתית לקנות עדשה קבועה זה שהיא תגרום לך להיות צלמת יותר טובה... כי היא תכריח אותך להתקרב ולהתרחק מהאובייקט, מה שיגרום לך לחשוב יותר על איפה את חותכת את התמונה ומאיזה זווית כדאי לצלם (עם עדשות זום, בדרך כלל מה שאנחנו עושים זה עומדים במקום, מסובבים את העדשה עד שמקבלים תמונה סבירה ומצלמים - קורה לכולנו). 
  • חשוב זכור שצריך גם לחשוב על העדשות הבאות שאת מתכננת לקנות, והאם הטווח שלהן ישלים את העדשה הראשונה או יהיה חופף לה (ואז קצת חבל לקנות שתי עדשות באותו טווח). 


כמובן שכל ההמלצות מאד תלויות בכמה כסף את רוצה להשקיע - עדשות זה לא עסק זול, והשמיים הם הגבול כשזה מגיע למחירים של עדשות. לא תמיד הכי יקר זה הכי טוב, ולא תמיד ההבדל באיכות יהיה רלוונטי לסגנון הצילום שלך.

אבל הכי חשוב, כמו בנושא קניית מצלמה חדשה: אחרי שהחלטת וקנית עדשה כלשהי, אל תקשיבי יותר לכל ההמלצות, הניתוחים, הגרפים שמשווים חדות של עדשות שונות - זה הכל קשקוש. קנית ציוד איכותי במאות ואלפי שקלים אז תהני ממנו, כי לא משנה מה קנית בטוח שהתמונות שייצאו לך יהיו מהממות. 


2 תגובות:

  1. גם עם מצלמה ועדשה זולות יחסית אפשר להגיע לתוצאות מדיהמות! מצד שני, גם צלמים עם הציוד הכי מתקדם לפעמים לא עומדים בציפיות. אז אפשר להתחיל תמיד עם ציוד זול יחסית ולשפר את כישורי הצילום קודם כל.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים לחלוטין. אני גם חושב בנאדם שרוצה להיכנס לתחום הצילום לא צריך לקנות ישר את המצלמה הכי יקרה ואת העדשות הכי טובות. בעיקר בגלל ש"עדשה הכי טובה" זה תלוי מאד מה אתה בדיוק רוצה להשיג, וגם בגלל שאתה לעולם לא תעריך כמה המצלמה/עדשה שלך טובה אם לא התנסית בדברים יותר זולים ולמדת להכיר את היתרונות והחסרונות.

      מה שכן, אני חושב שאם יש לך מצלמה מלפני 3-4 שנים ב2000 שקל או מצלמה מהשנה האחרונה ב2500 שקל אז זה ברור שעדיף ללכת על משהו יותר חדיש ויותר מתקדם (בהנחה שזאת לא קפיצה גדולה במחיר). כי אם אתה באמת תכנס חזק לתחום הצילום אז מצלמה חדשה יותר תשאיר לך יותר זמן עד שתיהיה חייב לשדרג. לגבי עדשות זה פחות קריטי כי עדשות תמיד אפשר למכור ביד שניה (מצלמות קצת פחות, בעיקר כי הן מתיישנות מהר).

      לכן ההמלצה היא להחליט כמה כסף אתה יכול להשקיע כרגע, ולקנות מצלמה ועדשה כמה שיותר טובות בתקציב הזה. יש אנשים שבשבילם התקציב בקושי מאפשר את הדגם הכי בסיס ועדשת קיט, וגם הם ישיגו תוצאות מאד טובות. יש אנשים שיכולים להרשות לעצמם ישר לקנות משהו מהסדרה היותר מתקדמת ועדשה קצת יותר איכותית, לדעתי זה יהיה שווה להם את ההשקעה של עוד 2000 שקל שתחסוך להם שידרוג של הציוד בעוד שנה שנתיים.

      מחק