יום שישי, 9 בספטמבר 2016

אני רוצה לקנות מצלמה ואני לא מבין בזה כלום, מה אתה ממליץ?

במשפט אחד: זה תלוי בך. כמה כסף יש לך? מה אתה אוהב לצלם? כמה אתה מוכן להסחב? כמה חשוב לך איכות אופטית? אתה קונה מצלמה כתחביב, כמקצוע, או כי אתה צריך מצלמה לטיול או לצלם את הנכדים? 

אחרי שחשבת קצת על כל השאלות האלה: יש בגדול ארבע אופציות עיקריות לשדרג את ציוד הצילום שלך מהמצלמה של הטלפון למצלמה אמיתית. יש מצלמות כיס, מצלמות דמוי SLR (או מצלמות "אף נשלף"), מצלמות רפלקס SLR ולאחרונה גם מצלמות חסרות מראה (mirrorless). אחרי שתמצא את הקטגוריה הכללית שמתאימה לך, למצוא דגם זה כבר דיי קל. 




קטגוריה ראשונה: מצלמות כיס
מצלמות כיס התקדמו הרבה בשנים האחרונות, במיוחד בגלל הלחץ המתמיד להיות יותר טובות ממה שיש לך גם ככה בטלפון הסלולרי. היום מצלמות כיס יכולות להיות מאד קומפקטיות וקלות, יש להן ביצועים לא רעים באור חלש, יש להן טווח זום גדול יחסית ואיכות תמונה מעולה. היתרונות של מצלמת כיס:
  • קטנה מאד, ולכן יש סיכוי טוב שתיקח אותה איתך לטיול או לביקור אצל הנכדים. מצלמה יותר גדולה נוטה להישאר בבית, או אפילו להישאר בתוך התיק צילום שלה, בעוד שמצלת כיס נשלפת בשניה ולכן הרבה פעמים היא זאת שמשיגה את התמונות הכי טובות. 
  • היא זולה. קשה למצוא מצלמות איכותיות בפחות מ1000 שקל בקטגוריות האחרות. אם אתה רוצה מצלמה יותר רצינית מטלפון ולא רוצה להשקיע המון, זאת כנראה הבחירה היחידה שתוכל לעשות. 


מצלמת כיס לא תתאים לך אם:
  • אתה רוצה ליצור עומק שדה רדוד, ככה שהרקע יהיה מטושטש והאובייקט חד. בשביל הפרדה כזאת צריך אופטיקה כמה שיותר גדולה, וחיישן כמה שיותר גדול. נכון שזה אפשרי ליצור רקע מטושטש בתנאים מסויימים גם עם מצלמת כיס, אבל לא בכל סיטואציה ולא באותה מידה כמו עם מצלמה גדולה. 
  • אתה אוהב לצלם בתנאי תאורה קשים, או לצלם הרבה תמונות ברצף, או שהאובייקטים שלך זזים מהר ואתה צריך משהו שמתפקס בקלות ובמהירות. מצלמות כיס לא נותנות ביצועים כל כך טובים בתחומים האלה. 
  • אם אתה רוצה לשלוט בנתוני צילום כמו צמצם ומהירות תריס, לרוב אין את האופציות האלה במצלמות כיס, שנותנות לך כמה מודים אוטומטיים לבחור. 
  • אתה צריך הגדלה מאד חזקה בשביל לצלם אובייקטים רחוקים, או עדשה עם שדה רחב מאד בשביל לצלם מבנים או חדרים. באופן כללי היכולת להחליף עדשות ולקבל איזה שדה ראיה שתרצה לא קיימת במצלמות כיס שמגיעות עם טווח קבוע (ובדרך כלל טווח דיי מוגבל). 
אם אתה חושב שמצלמת כיס היא הבחירה בשבילך, נסה לבחור דגם של קאנון או פאנאסוניק (קצת פחות טובים מקאנון בתחום הזה, וקצת פחות יקרים). הדברים העיקריים לבחור הם המשקל והגודל, לעומת כמה זום יש למצלמה (מה שיותר חשוב לך). וכמובן התקציב הוא זה שקובע בסוף מה הכי כדאי לקנות.



קטגוריה שניה: מצלמות דמוי SLR (מצלמות אף)
מצלמות כאלה מגיעות עם חיישן דומה לזה של מצלמת כיס, אבל עם עדשה נשלפת שנותנת לך המון המון טווח זום (נקראות לפעמים מצלמות "סופר זום"). המצלמות האלה מעולות מבחינת הגמישות שלהן: הן יכולות לצלם שדה רחב מאד, הן יכולות בלחיצת כפתור לעבור להגדלה עצומה, שקשה מאד להשיג בעולם של המצלמות המקצועיות בלי להסחב עם עדשה יקרה וכבדה מאד. הן לרוב מאפשרות שליטה ידנית בהרבה פרמטרים, ככה שאתה יכול להגיע איתן לרמה מקצועית יותר גבוהה. הן לרוב סובלות מאיכות אופטית נמוכה, במיוחד בקצה הטווח של הזום, ככה שהן לא באמת מהוות תחליף לציוד צילום מקצועי. מצלמות דמוי SLR מצויינות עבור:
  • צילום טיולים, במיוחד אם רוצים לצלם חיות ממרחק בטוח, או לצלם אנשים ברחוב בלי שירגישו שהם מצולמים. 
  • מי שרוצה ללמוד צילום ולהשתפר, אבל לא מוכן להשקיע אלפי שקלים במצלמה, עדשה, עדשה שנייה בשביל ההגדלה, וכו'.
  • מי צריך מצלמה עם קצת יותר ביצועים, בעיקר מבחינת טווח, עבור עבודה מסויימת שלא תמיד צריך בה איכות תמונה מאד גבוהה, למשל אבטחה או ריגול או עבודת מחקר עם בעלי חיים וכו', אפשר לקבל הגדלה ענקית בחבילה לא כבדה ולא יקרה. 


למי המצלמות האלה לא מתאימות:
  • אם אתה רוצה לקבל איכות תמונה גבוהה, מבחינת חדות, צבע, ביצועים בתאורה חלשה, וחשוב לך מאד התוצר הסופי (למשל אתה רוצה להדפיס את התמונות או לפרסם אותן כתמונות מקצועיות). האיכות של מצלמות דמוי SLR משתפרת בשנים האחרונות, אבל אי אפשר לרמות את האופטיקה: עדשה וחיישן קטנים שדוחפים אותם לטווחי זום כאלה לעולם לא יהיו אותו הדבר כמו מצלמה מקצועית. 
  • אם אתה רוצה ללמוד צילום מקצועי, ואתה רוצה את כל הפיצ'רים של מצלמות מקצועיות (עינית אופטית, פוקוס ידני אמיתי, החלפת עדשות, וכו') אז יכול להיות שמצלמה כזאת תיהיה התחלה טובה בשבילך (אני למדתי לצלם עם מצלמה כזאת) אבל אתה תרצה במוקדם או במאוחר לשדרג למצלמה יותר מקצועית. היום מצלמות רפלקס או חסרות מראה כל כך זולות שכבר שווה להשקיע עוד קצת ולא להתחיל בכלל עם דמוי SLR. 
  • אם אתה לא כל כך מתעניין בצילום ולא כל כך אכפת לך מאיכות תמונה אבל מצד שני גם לא בא לך להסחב עם תיק צילום ועם מצלמה שלא נכנסת לכיס. אתה אולי תאהב את האופציה לצלם ציפורים בהגדלה של פי 40, אבל רוב הזמן לא תיקח את המצלמה איתך כי היא כבדה ומסורבלת, ותצלם בטלפון. במקרה כזה כנראה שעדיף היה לך לקנות מצלמת כיס וזהו. 
  • במידה מסויימת דמוי SLR מייצגת את הרע משני העולמות: האיכות תמונה לא יותר טובה ממצלמת כיס (והרבה פעמים דווקא בזום גדול היא הרבה פחות טובה ממצלמת כיס), ומצד שני היא גדולה וכבדה מספיק כדי שתצטרך לסחוב אותה בתיק נפרד, וכנראה תפספס הרבה תמונות טובות בגלל זה. 
אם בכל זאת אתה מרגיש שזה הסגנון בשבילך, נסה את הסדרות של קאנון או פוג'י. הייתי מתרחק מהדגמים האלה של ניקון (אפילו שאני מצלם עם רפלקס של ניקון) ושל סוני. אל תיפול לפח של לקנות את המצלמה עם הזום הכי גדול, כי הרבה פעמים האיכות בזום מקסימלי כל כך גרועה שאי אפשר להשתמש בו. תבדוק באינטרנט על כמה דגמים בטווח המחירים שלך איך הביצועים שלהם באור נמוך ובזום גדול, וקח משהו עם ביצועים טובים. אל תשכח גם לקחת מצלמה עם זווית רחבה כמה שיותר (זה לפעמים יותר חשוב מההגדלה המקסימלית של המצלמה).



קטגוריה שלישית: מצלמות רפלקס SLR
מצלמות אלו נחשבות היום לסטנדרט של מצלמות מקצועיות (למרות שמצלמות ללא מראה מתחרות בהן בשנים האחרונות תחרות מרה, ומצד שני מצלמות פורמט בינוני נחשבות הרבה יותר מקצועיות אבל גם עולות עשרות אלפי שקלים). מצלמות אלו מיודעות למקצוענים, לצלמים חובבים שרוצים ללמוד, ולאנשים שלא מתעסקים ממש בצילום אבל רוצים את האיכות תמונה ומוכנים להשקיע עוד קצת כסף. יתרונות:
  • למצלמת רפלקס יש מראה שנותנת לך לראות בעינית מה שהעדשה רואה, ולכן יותר קל לכוון ולפקס אותן. מתחת למראה יש גם מנגנון פוקוס מתקדם, שנותן למצלמות האלה להפקס מהר מאד, ובמדיוק, גם בתנאי תאורה חלשה. 
  • יש להן חיישן גדול יותר מאשר מצלמות כיס ודמוי SLR, מה שמשפר בהמון את איכות התמונה, הביצועים שלה בתנאי תאורה קשים, ואת היכולת להפריד בין אובייקט לרקע (הרקע המטושטש שכולם מחפשים).
  • מצלמות רפלקס באות עם עדשות מתחלפות, ככה שצריך לקנות גם גוף וגם עדשה, ולרוב צריך כמה עדשות בשביל לצלם את כל מה שרוצים. אבל העדשות עצמן יכולות להיות מאד איכותיות ולתת אפשרויות צילום מעניינות (למשל צילום מאקרו, צילום בשדה רחב מאד וכו). 
  • שליטה בכל נתוני הצילום באופן אוטומטי או ידני. מצלמות רפלקס נותנות לך את האופציה לשנות כל דבר בנתוני הצילום, לפקס, לשנות זמן חשיפה וכו'. קריטי למי שרוצה ללמוד צילום ולהיות יצירתי, ובאופן כללי לשלוט במצלמה שלו (לפעמים המצלמה לא יודעת להתפקס או לבחור חשיפה נכון). 
  • המצלמות האלה נותנות איכות תמונה הרבה הרבה יותר טובה מאשר מצלמות כיס ומצלמות דמוי SLR. למי שמצלם תמונות נוף בתאורה טובה ההבדל לא יהיה גדול, אבל ברגע שמדובר במטרה זזה, בתאורה חלשה, או בהפרדה של אובייקט מרקע, יש הבדל גדול בביצועים בין מצלמה לחובבים למצלמה מקצועית. 



אז למה לא לקנות מצלמת רפלקס?
  • מצלמת רפלקס יקרה יותר, ולרוב צריך לקנות עוד עדשות, דבר שמאד מייקר את הקניה. 
  • מצלמות רפלקס כבדות וגדולות, ולרוב נושאים אותן בתיק צילום מרופד (או משאירים בבית) ועד שמוציאים אותן לצלם הרגע כבר עבר. גם לא תמיד נוח לצלם איתן, במיוחד אם אתה לא רוצה שישימו לב שאתה מצלם. מצלמת כיס הרבה יותר דיסקרטית ממצלמה מקצועית וגדולה. אנשים ישר ניהיים חשדנים כשצלם "מקצועי" נמצא בסביבה. 
  • צריך קצת יותר לדעת להשתמש בהן. אמנם מצלמות היום מגיעות עם מוד אוטומטי שעושה עבודה מעולה ברוב המקרים, שינוי של מתגים או תפריטים יכולים להביא לתקלות וצלם שלא מכיר את המצלמה שלו עלול להסתבך. גם בחירה של ציוד יכולה להיות יותר מסובכת, למשל צלם מתחיל שלא יודע איזו עדשה לבחור, יכול למצוא את עצמו עם טווח זום שלא מתאים למטרות שלו. 



קטגוריה רביעית: מצלמות ללא מראה mirrorless
בשנים האחרונות מצלמות ללא מראה ניהיו מאד פופולריות. מצלמות אלו יכולות להיות מקצועיות (ויקרות) בדיוק כמו מצלמת רפלקס, ההבדל היחיד הוא שאין את מערכת המראה שמאפשרת לראות דרך העינית. יחד עם העינית שהוחלפה במסך דיגיטלי קטן (או שנעלמה לגמרי בדגמים מסויימים) גם הלכה מערכת הפוקוס המסורתית של מצלמות רפקלס. במקומה, יש למצלמות חסרות-מראה מסך שרואה את מה שהחיישן רואה (כמו במצלמות כיס) ומערכת פוקוס שנמצאת גם היא על החיישן. פעם הפוקוס בשיטה הזאת היה איטי, וביצועים של מצלמות חסרות מראה היו נמוכים יחסית לרפלקס. היום המצלמות האלו נותנות פייט הגון גם למצלמות הכי יקרות בקטגורית הSLR. והיתרון הגדול ביותר שלהן, שללא המראה כל המערכת יכולה להיות יחסית יותר קומפקטית. מצלמות חסרות מראה יכולות להגיע לגודל של מצלמה דמוית SLR, אבל עדיין לתת את השליטה, האיכות, והעדשות המתחלפות של מצלמה מקצועית.



יתרונות של חסרת מראה על מצלמת רפלקס מסורתית:
  • גודל המצלמה יותר קטן, העדשות יותר קטנות, כל המשקל של המערכת יורד, וגודל התיק שצריך לסחוב ניהיה קטן יותר. למי שאוהב לטייל הרבה עם המצלמה שלו זה יכול להיות שיקול קריטי.
  • המחירים של מצלמות חסרות מראה (לפחות דגמים שעומדים בסטנדרט של SLR) הם לרוב יקרים יותר ממצלמות רפלקס פשוטות, אבל בשיקלול עם עדשות שלרוב עולות פחות עבור מצלמות ללא מראה, המחיר הכולל של המערכת יכול להיות יותר נמוך. 
  • בשביל להתמודד עם ענקי הצילום של ה SLR, יצרניות של חסרות מראה מכניסות פיצ'רים חדשים למצלמות שלהם שהיצרניות המסורתיות לא תמיד בוחרות להכניס (במיוחד למצלמות הפשוטות יותר). ככה נהנים מהרבה טכנולוגיה חדשה במחירים סבירים. 


אם זה כל כך טוב, למה לא כולם עוברים למצלמות ללא מראה?
  • בכל זאת יש משקל לנסיון ארוך השנים של יצרניות כמו ניקון וקאנון, ששולטות בשוק ויודעות מה הצרכנים שלהם צריכים (למרות שהרבה פעמים הם כבר מקובעות ולא רוצות לנסות לחדש). 
  • יותר קל להשיג אביזרים ועדשות, גם חדשים ובמיוחד ביד שנייה, כי השוק של חסרות המראה רק התחיל לתפוס תאוצה בשנים האחרונות. עדשות של ניקון אפשר לקנות (ולהשתמש על מצלמות חדשות!) אפילו אם הן ירדו מפס הייצור בשנות החמישים! 
  • מערכת הפוקוס, ובכלל המהירות תגובה של מצלמות רפלקס עדיין קצת יותר טובה משל מצלמות חסרות מראה (למרות שיש דגמים שכבר עוקפים בביצועים את הרפלקס). מצלמות חסרות מראה שעומדות בכל הסטנדרטים של  מצלמת רפלקס מקצועית בדרך כלל יקרות יותר ממצלמות רפלקס עם אותם ביצועים. 
  • לפעמים הגודל הקטן של מצלמה חסרת מראה הוא חיסרון, במיוחד כשעובדים עם עדשות גדולות ופלאשים, ככה שגוף גדול ויציב עם אחיזה ואיזון טוב יכולים להיות עדיפים. 
  • עינית אופטית, שרואים דרך העדשה, עדיין עדיפה בסיטואציות של אור חלש מאד, כי החיישן של המצלמה לעולם לא יגיע לרגישות אור כמו של העין האנושית. וגם יש אנשים שפשוט אוהבים את ההרגשה של עינית כמו של פעם, ואת הקול המכני של המראה שעולה ויורדת כשמצלמים.

אם מעניין אותך לקנות מצלמה מקצועית, ואתה לא יודע איזה דגם לבחור, אספתי כמה טיפים על בחירה של דגם במאמר הזה



3 תגובות:

  1. שלום סקירה יפה מאוד אבל אשמח אם תגיד דגם מסויים לגבי מצלמות רפלקס מומלצות

    השבמחק
    תשובות
    1. ניקון D5500

      כמובן שההמלצה הזאת חסרת כל ערך בלי לדעת מה את מצלמת, מה התקציב שלך, מה ההעדפות שלך לגבי משקל ופיצ'רים שונים. במאמר השני (לינק בסוף של מאמר זה) אני סוקר את הפרמטרים שהכי חשוב לבדוק כשקונים מצלמת רפלקס... כשהדבר החשוב לזכור הוא שזה לא באמת משנה (כל המצלמות האלו מוציאות תמונות מעולות - כמעט שלא ניתן להבדיל לפי התמונה שצולמה אם זה יצא מניקון או מקאנון או מסוני).

      ההמלצה שלי אם זאת המצלמה הראשונה שלך ואת לא יודעת אילו עדשות ופלאשים את תקני בהמשך: תשווי בזאפ כמה דגמים שנמצאים בתקציב שלך. כדאי לקנות משהו חדש ואיכותי אם יש לך כסף לזה, אבל גם לא צריך למשכן את הבית בשביל המצלמה הכי יקרה בחנות. אחרי זה תלכי לחנות צילום ותחזיקי אותם ביד ותראי מה הכי יושב לך טוב. זה הרבה יותר חשוב מכמה פיקסלים יש לחיישן...

      מחק